درباره کتابخانه

کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی همدان همزمان با تأسیس دانشگاه، در سال 1385 با هدف گردآوری منابع علمی و آموزشی و اشاعه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان و اساتید، در جهت تقويت برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه تأسیس شده است. این کتابخانه در طبقه همکف ساختمان دانشگاه قرار دارد.

نرم افزار مورد استفاده در کتابخانه نرم افزار سیمرغ است که اعضای کتابخانه می توانند جهت جستجوی منابع مورد نیاز، و رزرو یا تمدید کتاب، از طریق رایانه های مستقر در کتابخانه یا سایت دانشگاه، و یا از طـریق اینترنت به نشانی simorgh.hut.ac.ir، از این نرم افزار استفاده کنند.
در بخش ورودی کتابخانه صندوقی با عنوان صندوق بازگشت کتاب وجود دارد تا اعضا بتوانند در ساعات غیر اداری کتابهای بازگشتی خود را در آن قرار دهند. بازگشت کتاب ها در نرم افزار کتابخانه، در اولین روز کاری بعد خواهد بود.

امکانات و خدمات

کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی همدان با تأمین منابع چاپی و غیرچاپی مورد نیاز اساتید و دانشجویان دانشگاه، نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده خود را پاسخگو می باشد. این منابع در بخش چاپی شامل بیش از 12500 جلد کتاب فارسی و 2700 جـلد کتاب لاتین می باشد. همـچنین لـوح های فشرده ضمیمه کتاب ها در این بخش قابل امانت به دانشجویان است.

در بخش منابع غیر چاپی، دسترسی به پایگاه های معتبر علمی جهت دریافت مقاتلات لاتین، و دسترسی به مقالات همایش ها و کنفرانس های داخلی از طریق پایگاه سیویلیکا فراهم شدهد است.
استانداردهای صنعتی شامل استانداردهای(API, ASME, ASTM, AWS, BSI, DIN, IEC, ISO, ) از دیگر منابع موجود در این بخش می باشند که دسترسی به آن ها از طریق صفحه وب کتابـخانه مرکـزی امکان پذیر است (راهنما).
از دیگر منابع غیرچاپی که در اختیار کاربران کتابخانه قرار دارد، منابع الکترونیک شامل کتاب های لاتین و پایان نامه های دانشجویان است که اعضا می توانند از طریق نرم افزار کتابخانه دیجیتال از این منابع استفاده نمایند.

 

افراد

سرپرست کتابخانه مرکزی: فهیمه سهرابی، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
تلفن تماس: 38411103

کارشناس بخش سازماندهی منابع: نیره جهانگیر وظیفه، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
تلفن تماس: 38411104

کارشناس بخش امانت: مریم رحیمیون، کارشناسی ریاضی
تلفن تماس: 38411104

آیین نامه کتابخانه دانشگاه صنعتی همدان

آئین‌نامه كتابخانه، مجموعه‌ای از ضوابط و دستورالعمل‌ها درخصوص امانت كتاب و ارائه سایر خدمات اطلاع‌رسانی به مراجعه‌كنندگان است. هدف از تدوین آن حفظ حقوق و اجرای مقررات كتابخانه برای همه اعضاء ( هیأت علمی، دانشجویان و غیره ) می‌باشد.

ماده ۱- افراد مجاز به استفاده از کتابخانه
•    دانشجویان شصنعتی همدان
•    اعضای هیأت علمی (رسمی، پیمانی)
•    کارمندان دانشگاه (رسمی، پیمانی، قراردادی)
•    اعضای کتابخانه سایر مراکز طرف قرارداد

 ماده ۲- شرایط و مدت عضویت در کتابخانه
۲-۱-    دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان پس از تکمیل و ارسال فرم عضویت الکترونیکی به همراه عکس اسکن ¬شده متقاضی و پذیرش شرایط و ضوابط عضویت، و ارائه کارت دانشجویی به بخش امانت، به عضویت کتابخانه درمی ¬آیند. این افراد می¬توانند با مراجعه به بخش امانت کتابخانه نام کاربری و کلمه عبور خود را دریافت نمایند. عضویت دانشجویان تا پایان دوران تحصیل در دانشگاه صنعتی همدان اعتبار دارد.
۲-۲-   دانشجویان مهمان دانشگاه صنعتی همدان می¬توانند با تکمیل و ارسال فرم عضویت الکترونیکی به همراه عکس اسکن¬ شده متقاضی و پذیرش شرایط و ضوابط عضویت، و ارائه کارت دانشجویی مهمان به بخش امانت، به عضویت کتابخانه درآیند. مدت عضویت آن¬ها برابر با مدت اعتبار کارت دانشجویی خواهد بود.
تبصره ۱: عکس اسکن شده متقاضی باید دارای مشخصات زیر باشد:
حداکثر حجم ۲۰ KB با ابعاد pixel260×۲۰۰
تبصره ۲: آن ¬دسته از دانشجویانی که به دستگاه اسکنر دسترسی ندارند و به¬ همراه فرم ثبت‌نام الکترونیکی عکس اسکن شده ارسال ننموده‌اند، باید یک قطعه عکس‌رنگی ۴×۳ پشت نویسی شده شامل نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی، و برای دانشجویان مهمان ذکر نام دانشگاه مبدأ، به کتابخانه مرکزی تحویل نمایند.
۲-۳-   اعضای هیأت علمی ( رسمی، پیمانی ) و کارمندان دانشگاه ( رسمی، پیمانی و قراردادی ) می¬توانند با تکمیل فرم عضویت و ارائه حکم کارگزینی و یک قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده، به عضویت کتابخانه درآیند. مدت اعتبار عضویت اعضای هیات علمی و کارمندان رسمی تا زمان بازنشستگی، انتقال یا تسویه حساب می¬باشد.
تبصره: اعتبار عضویت کارمندان  قراردادی تا پایان زمان قرارداد می ¬باشد و پس از آن عضویت آن¬ها منوط به ارائه کپی قرارداد جدید است.
۲-۴-    اعضای کتابخانه¬ های مراکز طرف قرارداد با ارائه مدارک لازم شامل معرفی نامه معتبر، کارت عضویت خود در کتابخانه مبدا و یک قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده و تکمیل فرم عضویت کتابخانه دانشگاه صنعتی همدان، امکان عضویت در این کتابخانه را دارند. مدت اعتبار عضویت این دسته از اعضا تا هنگام تسویه با مرکز مبدا است. بدیهی است که تسویه حساب این افراد با مرکز مبدا منوط به تسویه حساب آنان با کتابخانه دانشگاه صنعتی همدان خواهد بود.
۲-۵- کارت دانشجویی بارکد¬ دار دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان به منزله کارت عضویت در کتابخانه می¬باشد. برای کلیه اعضای دیگر کارت عضویت ماشین¬ خوان ( بارکددار ) صادر می ¬گردد.
تبصره ۱: جهت دریافت کارت عضویت در کتابخانه، مراجعه شخص امانت گیرنده الزامی است.
تبصره ۲: در صورت مفقود شدن کارت عضویت، اعضا موظفند مراتب را سریعاً به مدیریت کتابخانه اعلام نمایند.
تبصره ۳: صدور کارت عضویت المثنی به تشخیص و صلاحدید کتابخانه انجام می¬شود.


ماده ۳- امانت منابع
۳-۱-    منابعی¬که امانت داده نمی¬شود
۳-۱-۱- کتاب¬های مرجع (که در کتاب¬های فارسی با حرف «م» و در کتاب¬های لاتین با حرف «R» مشخص شده است.)
۳-۱-۲- پایان¬نامه ¬ها
۳-۱-۳- نشریات ادواری
۳-۱-۴- مواد دیداری و شنیداری، پایگاه¬ها و بانک¬های اطلاعاتی و نرم¬ افزارهای کامپیوتری
۳-۲-    مقررات امانت، تمدید، رزرو و استرداد منابع
۳-۲-۱- اعضای کتابخانه برابر با مقررات مندرج در جدول ذیل می¬توانند از کتابخانه کتاب امانت بگیرند:

۲-۱-    دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان پس از تکمیل و ارسال فرم عضویت الکترونیکی به همراه عکس اسکن ¬شده متقاضی و پذیرش شرایط و ضوابط عضویت، و ارائه کارت دانشجویی به بخش امانت، به عضویت کتابخانه درمی ¬آیند. این افراد می¬توانند با مراجعه به بخش امانت کتابخانه نام کاربری و کلمه عبور خود را دریافت نمایند. عضویت دانشجویان تا پایان دوران تحصیل در دانشگاه صنعتی همدان اعتبار دارد.
۲-۲-   دانشجویان مهمان دانشگاه صنعتی همدان می¬توانند با تکمیل و ارسال فرم عضویت الکترونیکی به همراه عکس اسکن¬ شده متقاضی و پذیرش شرایط و ضوابط عضویت، و ارائه کارت دانشجویی مهمان به بخش امانت، به عضویت کتابخانه درآیند. مدت عضویت آن¬ها برابر با مدت اعتبار کارت دانشجویی خواهد بود.
تبصره ۱: عکس اسکن شده متقاضی باید دارای مشخصات زیر باشد:
حداکثر حجم ۲۰ KB با ابعاد pixel260×۲۰۰
تبصره ۲: آن ¬دسته از دانشجویانی که به دستگاه اسکنر دسترسی ندارند و به¬ همراه فرم ثبت‌نام الکترونیکی عکس اسکن شده ارسال ننموده‌اند، باید یک قطعه عکس‌رنگی ۴×۳ پشت نویسی شده شامل نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی، و برای دانشجویان مهمان ذکر نام دانشگاه مبدأ، به کتابخانه مرکزی تحویل نمایند.
۲-۳-   اعضای هیأت علمی ( رسمی، پیمانی ) و کارمندان دانشگاه ( رسمی، پیمانی و قراردادی ) می¬توانند با تکمیل فرم عضویت و ارائه حکم کارگزینی و یک قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده، به عضویت کتابخانه درآیند. مدت اعتبار عضویت اعضای هیات علمی و کارمندان رسمی تا زمان بازنشستگی، انتقال یا تسویه حساب می¬باشد.
تبصره: اعتبار عضویت کارمندان  قراردادی تا پایان زمان قرارداد می ¬باشد و پس از آن عضویت آن¬ها منوط به ارائه کپی قرارداد جدید است.
۲-۴-    اعضای کتابخانه¬ های مراکز طرف قرارداد با ارائه مدارک لازم شامل معرفی نامه معتبر، کارت عضویت خود در کتابخانه مبدا و یک قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده و تکمیل فرم عضویت کتابخانه دانشگاه صنعتی همدان، امکان عضویت در این کتابخانه را دارند. مدت اعتبار عضویت این دسته از اعضا تا هنگام تسویه با مرکز مبدا است. بدیهی است که تسویه حساب این افراد با مرکز مبدا منوط به تسویه حساب آنان با کتابخانه دانشگاه صنعتی همدان خواهد بود.
۲-۵- کارت دانشجویی بارکد¬ دار دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان به منزله کارت عضویت در کتابخانه می¬باشد. برای کلیه اعضای دیگر کارت عضویت ماشین¬ خوان ( بارکددار ) صادر می ¬گردد.
تبصره ۱: جهت دریافت کارت عضویت در کتابخانه، مراجعه شخص امانت گیرنده الزامی است.
تبصره ۲: در صورت مفقود شدن کارت عضویت، اعضا موظفند مراتب را سریعاً به مدیریت کتابخانه اعلام نمایند.
تبصره ۳: صدور کارت عضویت المثنی به تشخیص و صلاحدید کتابخانه انجام می‌شود.

Responsive Image

۳-۲-۲-  حضور خود شخص و ارائه کارت دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان برای دانشجویان و کارت عضویت کتابخانه برای سایر اعضا از شرایط الزامی امانت کتاب می‌باشد.
۳-۲-۳- هر عضو فقط با کارت دانشجویی یا عضویت خود مجاز به امانت کتاب می‌باشد و امکان امانت کتاب با کارت فرد دیگر وجود ندارد.
۳-۲-۴- استفاده غیرمجاز از کارت سایر اعضا موجب محروم شدن فرد متخلف از خدمات کتابخانه خواهد شد.
 ۳-۲-۵- اعضای کتابخانه پس از تحویل کتاب، تا سه روز فرصت دارند با مراجعه به صفحه امانت خود، چنان¬چه کتاب از امانت آن¬ها خارج نشده است به کارمندان بخش امانت اطلاع دهند، در غیر این صورت جریمه به آنان تعلق می¬گیرد و کتابخانه هیچ¬گونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.
۳-۲-۶- کتابخانه می‌تواند بنا به ضرورت، تعداد کتاب¬ها و مدت زمان امانت را کاهش دهد و یا استرداد کتاب¬ها را  قبل از پایان مدت امانت درخواست نماید.
۳-۲-۷- کلیه اعضای هیأت علمی ( رسمی، قراردادی و پیمانی ) موظفند قبل از انجام سفرهای طولانی داخل و یا خارج از کشور مانند استفاده از فرصت مطالعاتی، کلیه کتاب¬های امانت گرفته شده را به کتابخانه عودت دهند.
۳-۲-۸- چنانچه کتاب موردنیاز در امانت فرد دیگری باشد، متقاضی می‌تواند کتاب مورد نظر را رزرو نماید. امکان رزرو و تمدید کتاب به صورت اینترنتی وجود دارد و اعضای کتابخانه می¬توانند جهت دریافت کلمه عبور اینترنتـی با به ¬همراه داشتن کارت عضویت به کتابخانه مراجعه نمایند.
تبصـره ۱: تمدید امانت کتاب در صورتی امکان‌پذیر است که:
الف. کتاب توسط اعضای دیگر کتابخانه رزرو نشده باشد.
ب. متقاضی، تأخیر در کتب امانی نداشته باشد. در صورت تاخیر حتی یک روز، کتاب به هیچ عنوان تمدید نمی¬شود.
تبصـره ۲: متقاضی تا ۷۲ ساعت بعد از اعلام بازگشت کتاب رزرو شده توسط کتابخانه، می‌تواند اقدام به امانت کتاب نماید.
۳-۲-۹- مدت مطالعه کتاب¬های مرجع در سالن مطالعه، تا پایان ساعت کاری واحد امانت در آن روز می¬باشد.
۳-۲-۱۰- خروج بدون مجوز منابع کتابخانه ممنوع بوده و در صورت تخطی از این امر¬، فرد خاطی به مدت دو نیمسال تحصیلی از خدمات کتابخانه محروم خواهد شد.
    
 ماده ۴- تأخیر در استرداد کتاب
در صورتی که امانت‌گیرنده در زمان تعیین‌شده از سوی کتابخانه، کتاب یا کتاب¬هایی را که امانت گرفته است مسترد ننماید، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.
۴-۱-    میزان جریمه تأخیر در بازگشت کتب امانی به ازای هر روز مبلغ ۲۰۰۰ ریال می¬باشد.
۴-۲-   جریمه دیرکرد در تحویل کتاب¬هایی که به صورت «مطالعه در محل» در اختیار اعضا قرارمی¬گیرد، به ازای هر ساعت ۱۰۰۰ ریال در نظر گرفته می¬شود.
۴-۳-  در صورت تأخیر بیش از ۲ ماه، علاوه بر دریافت جریمه نقدی، فایل عضویت به مدت دو ماه بسته خواهد شد.
تبصره ۱: در صورت تکرار تأخیر بیش از دو ماه، عضویت فرد باطل شده و برای عضویت مجدد ملزم به پرداخت حق عضویت به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ ریال می¬باشد.
تبصـره ۲: بدیهی است تا زمان داشتن بدهی،‌ فایل شخص امانت گیرنده بسته خواهد بود. (درصورت بسته شدن فایل عضویت، کلیه خدمات امانت، رزرو و تمدید متوقف می¬شود و تداوم خدمات مـنوط به پرداخت جریمه¬ها  می¬باشد.)
۴-۴- تا سقف حداکثر ۱۰۰۰۰ریال بدهی معوقه به کتابخانه، اعضا می¬توانند همچنان از خدمات کتابخانه استفاده نمایند.
تبصـره ۱: اعضای کتابخانه درصورت پرشدن سقف بدهی خود (۱۰۰۰۰ریال) موظف به تسویه حساب مالی می باشند. در غیر این¬صورت امانت دادن کتاب یا تسویه حساب با آن¬ها امکان¬پذیر نیست.
تبصـره ۲: کتابخانه از تسویه‌حساب با اعضایی که هرگونه بدهی به کتابخانه دارند، خودداری خواهد نمود.
۴-۵: کلیه جریمه های دیرکرد و خسارات احتمالی ﺗﻮﺳﻂ ﻋﻀﻮ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﺷﻤﺎره ۲۴۱۳۰۵۹۷۱۵ ﻧﺰد ﺑﺎﻧﻚ ﺗﺠﺎرت ﺷﻌﺒﻪ داﻧﺸﮕﺎه بوعلی سینا ﺑﻪ ﻧﺎم کتابخانه داﻧﺸﮕﺎه صنعتی همدان وارﻳﺰ و ﻓﻴﺶ ﭘﺮداﺧﺘﻲ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻣﻲﮔﺮدد.

  ماده ۵. مفقود یا ناقص شدن منابع
۵-۱- چنانچه امانت‌گیرنده کتاب را گم کند یا ناقص به کتابخانه تحویل دهد،‌ جبران خسارت وارده برعهده استفاده‌کننده خواهد بود. میزان خسارت و هزینه مربوط به سازماندهی و آماده‌سازی، و نحوه و زمان لازم برای جبران آن، توسط بخش تأمین منابع اطلاعاتی در کتابخانه تعیین خواهد شد. جبران خسارت نباید از سه ماه بیشتر به طول انجامد.
۵-۲- بر اساس تشخیص بخش تأمین منابع اطلاعاتی و یا مدیر کتابخانه، چنانچه کتاب خارج از چاپ بوده و یا به هر دلیلی، امکان تهیه اصل کتاب در داخل و خارج از کشور وجود نداشته باشد، تصمیم¬گیری  جهت نحوه جایگزینی آن  به عهده مسؤول بخش تأمین منابع اطلاعاتی در کتابخانه می‌باشد. بدیهی است تا انجام اقدامات بعدی، فایل امانت گیرنده بسته خواهد بود.
تبصـره¬: کتابخانه تا قبل از دریافت اصل کتاب گم¬شده یا هزینه تعیین شده توسط بخش تأمین منابع اطلاعاتی، با امانت‌گیرنده تسویه حساب نخواهد کرد. بنابراین، ضروری است که فرد امانت گیرنده در اسرع وقت مسؤولین کتابخانه را از مفقودشدن کتاب مطلع سازد تا زمان لازم برای سفارش و تهیه کتاب مهیا باشد.

 ماده ۶.  تسویه حسـاب
۶-۱-   دانشجویان موظفند در هنگام فارغ‌التحصیلی، یا انتقال دائم به سایر دانشگاه¬ها، و انصراف از تحصیل، با کتابخانه تسویه حساب نمایند.
۶-۱-۱- کلیه فارغ‌التحصیلان دانشـگاه صنعتی همدان، موظفند به هنگام تسـویه حساب، یک نسـخه الکترونیکی از پایان-نامه خود را شامل یک فایل word و یک فایل pdf بر روی یک سی¬دی به کتابخانه تحویل دهند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی ملزم به تحویل نسخه چاپی پایان¬نامه نیز می¬باشند.
۶-۱-۲- تسویه‌حساب دانشجویان دانشگاه منوط به ارائه گواهی تسویه‌حساب از سایر کتابخانه‌های خارج از دانشگاه می‌باشد که دانشجو در طی دوران تحصیل در دانشگاه برای استفاده از آن¬ها، از دانشگاه معرفی‌نامه دریافت نموده است.
تبصـره: دانشجویان ملزم هستند پایان‌نامه‌های خود را بر اساس دستورالعمل تدوین شده توسط کتابخانه مرکزی که بر روی وب¬سایت کتابخانه موجود است، تدوین نمایند.
۶-۲-   دانشجویان مهمان دانشگاه صنعتی همدان موظفند به هنگام تسویه حساب، کلیه کتب امانتی خود را به کتابخانه مسترد و گواهی تسویه حساب اخذ نمایند.
۶-۳-  کلیه اعضای هیأت علمی و کارکنان ( رسمی، قراردادی، پیمانی ) موظفند قبل از خاتمه خدمت خود در دانشگاه، کلیه کتب امانتی خود را به کتابخانه مسترد و تسویه حساب نمایند.
۶-۴-  کلیه اعضاء مراکز طرف قرارداد با کتابخانه دانشگاه صنعتی همدان، در صورت عدم تمدید قرارداد، جهت تسویه‌حساب موظفند کلیه کتب امانتی خود را به کتابخانه دانشگاه مسترد نموده و تسویه حساب نمایند.
تبصره: در هنگام تسویه‌حساب دائم، بازگرداندن کارت عضویت کتابخانه الزامی است.

ماده ۷. رعایت نظم و سایر مقررات کتابخانه
۷-۱- رعایت سکوت به هنگام مطالعه و پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضا در کتابخانه الزامی است.
۷-۲- خوردن،‌ آشامیدن، استعمال دخانیات و استفاده از تلفن همراه در محل کتابخانه ممنوع است.
تبصره: مفاد این آئین‌نامه برای کلیه استفاده‌کنندگان از کتابخانه اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان و افراد خارج از دانشگاه، لازم‌ الاجرا است.
 ماده ۸. هرگونه تجدید نظر و تغییر در این آیین¬ نامه به پیشنهاد مدیریت کتابخانه، تأیید معاون پژوهشی و ابلاغ هیأت رئیسه صورت می¬گیرد.
 این آئین‌نامه، پس از بازبینی و اصلاح در جلسه مورخ ۲۰/۳/۹۳ هیأت رئیسه در ۸ ماده و ۲۴ بند و ۱۶ تبصره به تصویب رسید و از این تاریخ به بعد لازم¬ الاجرا است.