برگزاری آیین نکوداشت دهه سرآمدی آموزش و تجلیل از اساتید سرآمد آموزشی دانشگاه صنعتی همدان
به گزارش روابطعمومی دانشگاه صنعتی همدان، رئیس دانشگاه صنعتی همدان در این برنامه بیان کرد: ارج نهادن به جایگاه و مقام معلم نشان از فرهنگ غنی ایرانیان دارد که ریشه آن در اعتقادات، سنت و تاریخ غنی این سرزمین است.
دکتر امیر مومنی با اشاره به اینکه قدر و منزلت معلم و استاد نزد ما بسیار رفیع است، اظهار کرد: ايرانیان جز اقوام پیشرو در قدر نهادن به مقام و جایگاه معلم و استاد در دنیا هستند و پاسداشت معلم از گذشته در فرهنگ غنی ايران اسلامی وجود داشته است.
وی ادامه داد: سخنان و روایات زیادی درباره معلم در فرهنگ ما وجود دارد و فصلالخطاب آن کلام وحی است تا آنجا که در جایجای قرآن مواردی از شان و منزلت استاد، معلم و جایگاه علم مشاهده میشود. به عنوان مثال در آیات اول تا پنجم سوره علق جایگاه معلم را میتوان دید. در این آیات بعد از صفت خالقیت خداوند صفت معلم بودن حضرت حق به عنوان اولین معلم بشر قید شده است.
مومنی اضافه کرد: معلم دارای مقام و جایگاه عالی در فرهنگ دینی و مذهبی ما است و در بین صفات ربوبی الهی آمده است. معلمی جز خصایل پیامبر و بزرگان دین است چراکه پیامبر اکرم(ص) فرمود إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما بنابراین چنین شان و جایگاهی تک بعدی نیست و دارای ابعاد و وجوه مختلفی است و این موضوع از طرفی احساس افتخار به معلمان میدهد و از طرف دیگر مسئولیتزا است.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان در ادامه به تشریح ویژگیهای معلمی پرداخت و گفت: دانشجو و متعلم امروزی علاوه بر آموزش تخصصی، تمام جزئیات رفتاری، نظام ارزشی و ویژگیهای اخلاقی استاد را به عنوان الگو انتخاب میکند و این موضوع اثبات شده و برای معلم تکلیفزا و ظرفیتساز است.
دانشجوی امروز به الگوهای اخلاقی و رفتاری نیاز دارد
مومنی تصریح کرد: دانشجوی امروز به الگوهای اخلاقی و رفتاری نیاز دارد تا بیاموزد، الگو بگیرد و آيندهسازی کند، بنابراین معلمان الگوی قشری هستند که قرار است در آینده چرخهای مملکت را به حرکت درآورند.
وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیتهای اساتید برای تربیت صحیح نسل جدید استفاده کرد، افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری امروز زمانی است که باید نسل تمدنساز پرورش دهیم. معلمان باید تلاش کنند نسلی را پرورش دهند که در عین در اختیار داشتن علم روز ارزشهای کشور را ارزش بدانند و از آنها دفاع کنند.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان عنوان کرد: معلمان علاوه بر انتقال علم باید در جهت تقویت عرق ملی و مذهبی به متعلم خود تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه معلمان تکلیف دارند داشتههایشان را به عنوان نظام ارزشی به دانشجو منتقل کنند، گفت: انتقال مفاهیم باید در بستر محبت استاد شاگردی باشد.
مومنی مطرح کرد: نتیجه زحمات اساتید در دانشگاه صنعتی همدان، پرورش دانشجویان متخصص و باسوادی است که جامعه صنعتی استان به آنها نیازمند است و مهر تایید را بر تخصص آنها زده است.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان در پایان گفت: از جمله دستاوردهای دانشگاه تمجید صنایع از فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی، توسعه رشتههای تحصیلات تکمیلی، اخذ مجوز جذب دانشجوی بينالملل و تقویت و اصلاح هرم هیات علمی دانشگاه است.
اخلاق حرفهای نیاز حرفه معلمی است
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی همدان نیز در ادامه بیان کرد: اخلاق حرفهای معلم مبحث بسیار مهمی است که اولین بار توسط فیلسوفان غربی مطرح شد و در بعضی از حوزهها مثل اخلاق مهندسی جای این موضوع خالی است.
حجتالاسلام والمسلمین جلال سبحانی ادامه داد: اخلاق حرفهای نیاز همه حرفهها از جمله حرفه معلمی است، از نگاه دینی نیز روایتهای بسیاری داریم که روزآمد است.
وی با اشاره به اینکه روایات فراوانی درباره نقش معلم در دین اسلام وجود دارد، اظهار کرد: یک معلم در درجه اول باید با شیوههای خاص خود قوه ابداع و ابتکار را در وجود دانشجو بارور و تقویت کند.
سبحانی افزود: یک معلم باید استعدادهای انسان را به منصه ظهور برساند و با شیوههای تربیتی خود زمینه بروز آنها را فراهم کرده و ارتقا بخشد، همچنین معلم باید در برابر متعلم تواضع به خرج دهد تا بتواند آن را تربیت کند.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی همدان در پایان عنوان کرد: به تعبیر امام علی(ع) معلم سه ویژگی دارد، یک معلم باید عالم باشد، بردباری و تحمل داشته باشد و سکوت حکیمانه، ارادی و متفکرانه در پیش گیرد.
برگزاری آیین نکوداشت دهه سرآمدی آموزش و تجلیل از اساتید سرآمد آموزشی دانشگاه صنعتی همدان
به گزارش روابطعمومی دانشگاه صنعتی همدان، رئیس دانشگاه صنعتی همدان در این برنامه بیان کرد: ارج نهادن به جایگاه و مقام معلم نشان از فرهنگ غنی ایرانیان دارد که ریشه آن در اعتقادات، سنت و تاریخ غنی این سرزمین است.
دکتر امیر مومنی با اشاره به اینکه قدر و منزلت معلم و استاد نزد ما بسیار رفیع است، اظهار کرد: ايرانیان جز اقوام پیشرو در قدر نهادن به مقام و جایگاه معلم و استاد در دنیا هستند و پاسداشت معلم از گذشته در فرهنگ غنی ايران اسلامی وجود داشته است.
وی ادامه داد: سخنان و روایات زیادی درباره معلم در فرهنگ ما وجود دارد و فصلالخطاب آن کلام وحی است تا آنجا که در جایجای قرآن مواردی از شان و منزلت استاد، معلم و جایگاه علم مشاهده میشود. به عنوان مثال در آیات اول تا پنجم سوره علق جایگاه معلم را میتوان دید. در این آیات بعد از صفت خالقیت خداوند صفت معلم بودن حضرت حق به عنوان اولین معلم بشر قید شده است.
مومنی اضافه کرد: معلم دارای مقام و جایگاه عالی در فرهنگ دینی و مذهبی ما است و در بین صفات ربوبی الهی آمده است. معلمی جز خصایل پیامبر و بزرگان دین است چراکه پیامبر اکرم(ص) فرمود إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما بنابراین چنین شان و جایگاهی تک بعدی نیست و دارای ابعاد و وجوه مختلفی است و این موضوع از طرفی احساس افتخار به معلمان میدهد و از طرف دیگر مسئولیتزا است.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان در ادامه به تشریح ویژگیهای معلمی پرداخت و گفت: دانشجو و متعلم امروزی علاوه بر آموزش تخصصی، تمام جزئیات رفتاری، نظام ارزشی و ویژگیهای اخلاقی استاد را به عنوان الگو انتخاب میکند و این موضوع اثبات شده و برای معلم تکلیفزا و ظرفیتساز است.
دانشجوی امروز به الگوهای اخلاقی و رفتاری نیاز دارد
مومنی تصریح کرد: دانشجوی امروز به الگوهای اخلاقی و رفتاری نیاز دارد تا بیاموزد، الگو بگیرد و آيندهسازی کند، بنابراین معلمان الگوی قشری هستند که قرار است در آینده چرخهای مملکت را به حرکت درآورند.
وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیتهای اساتید برای تربیت صحیح نسل جدید استفاده کرد، افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری امروز زمانی است که باید نسل تمدنساز پرورش دهیم. معلمان باید تلاش کنند نسلی را پرورش دهند که در عین در اختیار داشتن علم روز ارزشهای کشور را ارزش بدانند و از آنها دفاع کنند.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان عنوان کرد: معلمان علاوه بر انتقال علم باید در جهت تقویت عرق ملی و مذهبی به متعلم خود تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه معلمان تکلیف دارند داشتههایشان را به عنوان نظام ارزشی به دانشجو منتقل کنند، گفت: انتقال مفاهیم باید در بستر محبت استاد شاگردی باشد.
مومنی مطرح کرد: نتیجه زحمات اساتید در دانشگاه صنعتی همدان، پرورش دانشجویان متخصص و باسوادی است که جامعه صنعتی استان به آنها نیازمند است و مهر تایید را بر تخصص آنها زده است.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان در پایان گفت: از جمله دستاوردهای دانشگاه تمجید صنایع از فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی، توسعه رشتههای تحصیلات تکمیلی، اخذ مجوز جذب دانشجوی بينالملل و تقویت و اصلاح هرم هیات علمی دانشگاه است.
اخلاق حرفهای نیاز حرفه معلمی است
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی همدان نیز در ادامه بیان کرد: اخلاق حرفهای معلم مبحث بسیار مهمی است که اولین بار توسط فیلسوفان غربی مطرح شد و در بعضی از حوزهها مثل اخلاق مهندسی جای این موضوع خالی است.
حجتالاسلام والمسلمین جلال سبحانی ادامه داد: اخلاق حرفهای نیاز همه حرفهها از جمله حرفه معلمی است، از نگاه دینی نیز روایتهای بسیاری داریم که روزآمد است.
وی با اشاره به اینکه روایات فراوانی درباره نقش معلم در دین اسلام وجود دارد، اظهار کرد: یک معلم در درجه اول باید با شیوههای خاص خود قوه ابداع و ابتکار را در وجود دانشجو بارور و تقویت کند.
سبحانی افزود: یک معلم باید استعدادهای انسان را به منصه ظهور برساند و با شیوههای تربیتی خود زمینه بروز آنها را فراهم کرده و ارتقا بخشد، همچنین معلم باید در برابر متعلم تواضع به خرج دهد تا بتواند آن را تربیت کند.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی همدان در پایان عنوان کرد: به تعبیر امام علی(ع) معلم سه ویژگی دارد، یک معلم باید عالم باشد، بردباری و تحمل داشته باشد و سکوت حکیمانه، ارادی و متفکرانه در پیش گیرد.